„АЗ” посланията

„АЗ” посланията

Как премахването на думата „ТИ“ може да промени разговора

 

Асертивната комуникация е начин на говорене, при който целта е да се погрижим за собствените си потребности и в същото време да покажем уважение към отсрещната страна.  Важна част от асертивната комуникация е позната като „АЗ” послания или „АЗ” твърдения. „АЗ” посланията съвсем ясно дават представа какво точно искате, по начин който ще бъде разбран от ответната страна и това, което е важно е, че събеседникът /партньорът/ няма да заеме защитна позиция. Когато хората се защитават, то те могат да се разгневят, да започнат да обвиняват или да игнорират голяма част от това, което сте казали.

Когато използвате „АЗ” посланията, Вие се фокусирате върху Вашата лична интерпретация на ситуацията. Трудно е да се спори с Вашето преживяване, защото то  е лично Ваше и единствено Ваше. Някой би могъл да изрази несъгласие с това как бихте интерпретирали дадено поведение на някой, но биха се почувствали много по-малко лично атакувани, ако Вие изразите това преживяване като собствено и лично. „АЗ” посланията намаляват вероятността от това, Вашия партньор или събеседник да се почувства критикуван  и така увеличава възможността за промяна в поведението.

Как работят „АЗ” посланията?

Ако кажете „Аз се чувствам така сякаш не ме слушаш.” , то това не е израз на чувства. Думата емоция е една дума. Чувствата могат да включват гняв, фрустрация, объркване, смущение, вина, окуражаване, благодарност, щастие…Когато започнете разговор с : „Аз се чувствам…” и след това поставите дадена емоция, то тогава Вие поставяте на първо място Вашата перспектива, виждане и усещане на нещата. Това казва на човека срещу Вас как Вие се чувствате в този даден момент, а не какво той Ви е направил.

Веднъж след като сте изразили емоцията, която чувствате, опишете какво се е случило. Опитвайте се да избягвате думата „ТИ”, когато е възможно – това се прави с цел да се избегне защитното поведение на ответната страна. Вместо да кажете „Аз се чувствам фрустрирана, когато  ти оставяш чинии в мивката.”, кажете : „Аз се чувствам фрустрирана, когато виждам чинии в мивката.” Или друг пример – вместо „Аз се чувствам пропусната, когато ти правиш планове без да ме питаш.”, опитайте : „Аз се чувствам пропусната, когато не съм включена в планирането на нещата.”

След като сте споделили емоцията, ще искате да обясните защо това поведение Ви кара да се чувствате по този начин. Това ще помогне на човека срещу Вас, с когото разговаряте, да разбере по-добре защо тези неща са толкова важни за Вас. Може да прозвучи например така: „Аз се чувствам пропусната, когато не съм включена в планирането на нещата, защото Аз обичам да си зная графика.”

А за да избегнете недоразумения и за бъдещи периоди за това от какво имате потребност или не, нещата могат да звучат така: „Аз се чувствам пропусната, когато не съм включена в планирането на нещата, защото Аз обичам да си зная графика и бих предпочела  да ми изпратиш съобщение преди да обещаеш на нашите приятели.” Понякога това няма да има мигновен ефект, но дори и да кажете : „Може за това да поговорим по-нататък.”  е едно все пак добро начало.

Противоположни на „АЗ” посланията са „ТИ” обвиненията.  „ТИ” обвиненията често звучат много критично и поставят хората в отбранителна позиция. Обичайно, когато някой чуе думата „ТИ” в разговора, автоматично се подготвя за атака. Целта на „АЗ” посланията е именно да се избегне тази възможност и вместо един спор, да има възможност за по-смислен разговор.

„ТИ” обвинение: „ Ти винаги правиш така, че да закъсняваме за киното.”

„АЗ” посланието: „Аз се чувствам напрегната, когато закъсняваме за киното, защото бих искала да седнем на по-хубави места. Има ли нещо, което да направя, така че да е възможно да излизаме по-рано?”

„ТИ” обвинение: „ Ти винаги забравяш да вземеш пощата, когато се прибираш.”

„АЗ” послание : „Аз се чувствам обезпокоена, когато пощата я няма вечер, защото искам да съм сигурна, че няма да изпуснем нищо важно. Моля те вземи я утре, когато се връщаш от работа!”

Важно е да запомните, че „АЗ” посланията ще Ви помогнат да увеличите шансовете да получите нещо, което искате, но не всичко разбира се. В последния конкретен пример Вие бихте могли да получите отговор : „Ръцете са ми заети, когато се прибирам у дома, затова не я взимам. Може ли ти да я прибираш вместо мен?”. Този отговор е за предпочитане пред „Махни ми се от главата. Уморен съм след работа.”, на който всъщност може да сте свикнали.

Истинската цел на „АЗ” посланията е да се подобри цялостната комуникация като в нея се включи взаимното уважение и се увеличава увереността, когато се разговаря по чувствителни теми.

Използването на „АЗ” посланията изисква практика, трудно е да се получи изведнъж, така че проявете търпение и не се отказвайте да опитвате. С времето ще забележите, че има осезателно намаление на дребнави и излишни спорове, критика и отбранителни реакции. J

Адаптирано за Вас от Моника Христова по материали на Shana B. Diskant LMFT & The Gottman Institute

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *